کد مطلب:298717 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

رحلت پیامبر اکرم در سال یازدهم هجرت


هنگامی كه پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله در حال ارتحال بود، حضرت زهرا علیهاالسلام بر بالین پدر نشسته و در حالی كه اشك از چشمانش سرازیر بود، با حالتی غمگین به چهره ی نازنین رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله می نگریست، پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله از احوال پریشان و چشمان گریان دختر عزیزش منقلب شد، به او اشاره كرد، فاطمه جان، نزدیك بیا، و رازی به او گفت كه حضرت زهرا علیهاالسلام سخت گریست و پس از آن سخن دیگر، به آن حضرت فرمود كه لبخندی بر لبان حضرت فاطمه علیهاالسلام نقش بست.

چون پیامبر صلی اللَّه علیه و آله وفات یافت، عایشه سبب آن گریه و خنده را از حضرت فاطمه علیهاالسلام پرسید، آن حضرت فرمود، پیامبر صلی اللَّه علیه و آله نخست فرمود، كه مرگش فرا رسیده است كه من از شنیدن این خبر گریستم و بار دوم فرمود، فاطمه جان، مرگ تو نیز نزدیك است و تو نخستین كس از خاندان من هستی كه به من ملحق خواهی شد. [1] .

لحظاتی بعد در حالی كه پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله سر بر سینه ی حضرت علی علیه السلام داشت، بدیدار حق شتافت. [2] .


محدثین شیعه رحلت پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله را در روز دوشنبه بیست و هشتم صفر سال یازدهم هجری، و مورخین عامه ظهر روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول سال یازدهم هجرت نوشنه اند. [3] .

از آن لحظه به بعد دیگر كسی حضرت فاطمه علیهاالسلام را خندان ندید مگر گاهی تبسمی كه بر گوشه لبش ظاهر می شد. [4] .

با توجه به میزان علم و كمالات حضرت فاطمه علیهاالسلام وی داناترین زن عالم نسبت به عظمت و مقام پیامبر گرامی بود. وی به خوبی شدت تأثیر این مصیبت را بر روی همه امور عالم درك می كرد و لحظه ای از فراق رسول خدا آرام نگرفت. [5] .


[1] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 17، طبقات، جلد دوم، صص 296- 297، كامل، جلد اول، ص 452.

[2] ر. ك: طبقات، جلد دوم، ص 314 و در صفحه 313 آمده است، عايشه نقل مي كند، پيامبر در حاليكه بر سينه ي من تكيه داشت رحلت فرمود.

[3] طبقات، جلد دوم، صص 328- 326.

[4] طبقات، جلد دوم، ص 298.

[5] ر. ك: فاطمه زهراء از ولادت تا شهادت، صص 255- 254.